Conchita van Dijk

Sinds ik in 1993 als dansdocent met kinderen begon te werken, is er veel veranderd. In die tijd waren het nog slechts enkele kinderen die overprikkeld raakten en het lijntje met zichzelf, thuis of op school, een beetje kwijtraakten. In de lessen ‘Dansen naar bewustwording’ hielp ik die kinderen destijds al om beter contact te maken met zichzelf.

In het werken als kinder-, ouder- en opvoedcoach werd me al snel duidelijk hoezeer kinderen overprikkeld raakten en wat dat met hun fysieke en emotionele gesteldheid deed.

roze hart met een zwarte stekker die in de muur in het stopcontact zit

Kinderen kwam in mijn praktijk, druk, hyperactief, onstuitbaar en slecht aanspreekbaar, vaak met een ouder die met de handen in het haar zat. Als ze weggingen zat het stekkertje weer in het stopcontact van hun hart en verlieten ze uitgeput en uitgeblust de praktijk.

Gewend als waren om over hun eigen grenzen te gaan en niet meer te voelen wie ze waren en waar ze stonden, kwamen ze zichzelf tegen en storten compleet in. ‘Stop je kind maar lekker met een dekentje op de bank en geef het een kop bouillon’, is vaak mijn advies geweest aan verbaasde ouders, die ineens een ander kind voor zich zagen.

Het omgekeerde zag ik ook. Uitermate gevoelige kinderen die de neiging hebben om zich terug te trekken en te verstoppen. Die de wereld als spannend en overrompelend ervaren en het liefst in een hoekje dagdromen en in hun eigen wereld vertoeven. Die uit onveiligheid vreemd gedrag lieten zien, waar ouders de vinger maar niet achter kregen. Door mijn eigen ervaring met overprikkeling en multidimensionaliteit, kon ik met hen bewegen en hen bereiken op een laag waar zowel de ouders en het kind zich niet bewust van waren. Met als resultaat dat kinderen uit hun schulp kropen en in verbinding met mij wel in staat waren aanwezig te zijn en een tekening voor mee meenamen waar zoveel liefde en dankbaarheid uit spraken.

Gevoeligheid voor prikkels krijgt steeds meer bekendheid. Toch merk ik dat de omvang ervan nog steeds drastisch wordt onderschat en daar wil ik graag verandering in brengen. Als HBO-geschoold pedagoog werk ik als pedagogisch coach in de kinderopvang. Met de specialisaties ‘overprikkeling’ en ‘hooggevoeligheid’ help ik organisaties om meer zicht te krijgen op overprikkeling en de impact ervan op groepen, locaties en visie.

Chat openen
1
Zorgen over je kind?
Zorgen over je kind?
Vragen over opvoeden?
We helpen je graag.